Steevast gekwalificeerd personeel op de werkvloer met A-Flex

Personeelsdiensten bureau A-Flex vormt een belangrijke schakel in LCS haar dagelijkse dienstverlening voor de reiniging van het bloemenfust bij Royal FloraHolland. Zij zijn verantwoordelijk voor de invulling van de behoefte aan flexibele arbeidskrachten in de werkprocessen van LCS op de bloemenveiling. A-Flex dient daarbij snel te anticiperen en te reageren op verandering als gevolg van wisselende vraag naar personeel. Deze wisselende vraag is een gevolg is van schommelingen in vraag en aanbod in te wassen bloemenemmers. Vaak is dit in verband te brengen met seizoens- en weersinvloeden. Snijbloemen zijn immers een natuurproduct komende van diverse producenten over de hele wereld. A-Flex zorgt dat er onder alle omstandigheden voldoende medewerkers present zijn. Zo stagneren de werkzaamheden van LCS niet en kunnen haar waslijnen continu blijven draaien. LCS, voorheen Limex, is al vanaf 2009 werkzaam als full service dienstverlener voor Royal Flora Holland. Voor 2009 leverde A-Flex al rechtstreeks personeel aan Royal FloraHolland. Dit werd doorgezet bij LCS. Cem Dogan, accountmanager bij A-Flex, werkte zelf ooit als operator bij LCS. Mede daardoor weet juist Cem als geen ander wat LCS nodig heeft.

Flexibility is key

Voor 2009 waren er oude waslijnen bij Royal FloraHolland in gebruik. Deze moesten nog grotendeels handmatig bediend moesten worden. Na de overname door LCS hebben zij nieuwe semi-geautomatiseerde waslijnen geplaatst. Dat betekende een shift; een nieuwe machine betekent een ander soort personeel met andere kwalificaties. Die verandering werd door A-Flex zorgvuldig opgevangen. Onder leiding van LCS werd er gewerkt aan de optimale inzet van mens, machine en kennis. In 2019 hebben Royal Flora Holland en LCS hun samenwerking verstevigd in een nieuwe serviceovereenkomst. Aansluitend heeft LCS een compleet nieuwe bedrijfshal met drie volledig geautomatiseerde waslijnen ontwikkeld en geïnstalleerd. En dit bracht daarmee weer nieuwe personele uitdagingen voor A-flex. De handschoen die zij onmiddellijk hebben opgepakt.

Cem: “A-Flex zorgt ervoor dat de juiste kandidaten op de juiste plekken zitten aan en om de machines van LCS. Dat is van grote waarde. LCS heeft namelijk een machine die ten alle tijden bemand moet zijn. Daarom is flexibiliteit een belangrijke factor. Zeker omdat we leven in een tijd waarin het vinden van personeel een uitdaging is. Gelukkig kunnen wij vrijwel altijd een vervanger aanreiken als er iemand ziek is.”

Inzet van mens en kennis

LCS en A-Flex houden de lijnen kort. Als LCS personeel nodig heeft, dan stemt Cem af met teamleider Brian welke rol er vervuld moet worden. Je kunt niet iedere beschikbare kracht plaatsen; er werken immers verschillende mensen met verschillende kwalificaties. In een oogopslag kan Cem in hun planning inzien van beschikbare, gekwalificeerde personeelsleden. Dat maakt het mogelijk om snel te handelen: “Zo weet ik precies wie LCS het beste past.”

Wat vindt A-Flex van onze samenwerking?

Cem: “LCS blijft continu ontwikkelen. Omdat zij zich ontwikkelen, ontwikkelen wij ook. Zij maken stappen en wij gaan er in mee. Dat zorgt ervoor dat we er samen beter van worden. Dat is ook onze manier van groeien. Dat vind ik het mooiste van allemaal.” Cem kent LCS heel goed. Hij blikt terug op de groei die beide bedrijven hebben gemaakt vanuit zijn perspectief als oud-operator voor LCS zowel als zijn huidige functie als accountmanager voor A-Flex: “LCS een fijne opdrachtgever. Ik krijg van mijn personeel terug dat ze het een prettige werkomgeving vinden. Als ze vragen: ‘Mag ik er weer heen?’, dan weet je dat het goed zit. Ook de automatiseringsslag van de wasserij heeft het werk prettiger gemaakt voor het personeel. Voor ons is het fijn om te weten dat we er mensen in hun kracht kunnen zetten.”